november 22, 2018

Blij suikervrij

Wij weten allemaal dat te veel suiker slecht voor je gezondheid is. Te veel suiker verhoogt je kans op gevaarlijke ziektes zoals: kanker, alzheimer en diabetes. Daarnaast brengt het concentratieproblemen en een verhoogde bloeddruk met zich mee. Hoewel veel mensen bewust zijn van de effecten van te veel suiker eten, kunnen velen er gewoon niet van afblijven. LIS zal de komende weken bezig zijn met het project: Blij Suikervrij. (Waarop wij doelen op een meer suikervrije omgeving en een gezonder maatschappij). In deze blog zullen wij vertellen waarom suiker zo verslavend is en wat je kan doen om gezonder en minder suiker te eten.

Waarom is het verslavend?

Veel sterk bewerkte voedingsproducten zoals junk-en fast food bevatten suikers. Aan deze producten is suiker toegevoegd om het meer smaak te geven. Die suiker heeft een bepaalde werking op je hersenen wat maakt dat je meer wil eten van zulke voedingsmiddelen.

 

Wat gebeurt er in je hersens bij het eten van suiker?

In een bepaald deel van je hersenen zit het “beloningssysteem”. Dat beloningssysteem geeft de neurotransmitter dopamine uit. Bij het eten van suiker laten je hersenen dopamine vrij. Als deze stof vrijkomt voel je je plezierig en gelukkig. Je hersenen maken dopamine ook aan na het sporten. Dopamine is een soort beloning. Daarom vinden veel mensen het eten van suiker zo fijn. Maar net zoals bij alle andere verslavende middelen geldt: ”alleen omdat het je een goed gevoel geeft, betekent niet dat het goed voor je is”

Wat kun je doen om gezonder te eten?

Helemaal geen suiker meer eten is onmogelijk. Maar hoe minder suiker je eet hoe beter.  Probeer eens natuurlijke suikerverangers. Dit zijn producten die uit de natuur komen en van zichzelf al veel suikers bevatten. Met name: honing, palm suiker, ahorn siroop en Stevia. Door het eten van vers fruit, groeten, aardappelen en brood beperk je het gebruik van onnodige suikers in je lichaam. Dit zijn tegelijk belangrijke bronnen van onmisbare energie.

 

(Omdat dit soort voeding traag, niet of nauwelijks koolhydraten verteerd vraagt dat veel energie van je lichaam). Dat betekent dat je met het verteren van deze gezonde koolhydraten meteen ook een heleboel calorieën verbrandt. Ook kun je je standaard producten vervangen door versies waarin minder suiker word toegevoegd.

Door minder suiker te eten kun je jezelf veel gezondheidsproblemen besparen.